Hun vagyunk? / 1. jelenet

heti_szerkeszto.jpg

A héten Hun vagyunk? című színjátékunk teljes szövegkönyvét közöljük. Talán elolvasás után még érdekesebb lesz! Jó magyaros szórakozást mindenkinek!

Cziczó Attila - Miklós Máté:

HUN VAGYUNK?
színjáték

ötletek:
Cselle Gabriella,
Gallai Dávid,
Jendrics Anikó,
Kiss Boglárka,
Magyar Ajna,
Molnár Hajnalka,
Sorbán Andrea,
Tóth Ágoston

SZEREPLŐK

Péter, a rendező

Fanny
Kátya
Krisztián
Melani
Saci
Zsolti
Zsuzsanna

Szucsu bácsi, a láthatatlan technikus

1.

(Nézők a nézőtéren, középen Péter. A színpadon táncjáték: a magyarok eredete - bevezetés. Szenvednek a szereplők, bénáznak, majd egy ponton a jobb oldalon megvilágított színpad helyett a sötét balon tömörülnek. Péter leállítja a zenét.)
PÉTER Ez mi?
ZSOLTI Mi mi?
PÉTER Szucsu bácsi, adja be a fényt! Köszönöm. (fény) Az miért van, hogy ti mindig a rossz oldalt választjátok?
KÁTYA A lámpafény volt rossz oldalon.
ZSOLTI Ja, mint Londonban a kormány, mi?
KÁTYA Milyen London?
MELANI Fruzsi szerint teljesen felesleges ez a sok fényváltás.
ZSOLTI És hol van Fruzsi?
MELANI A szobatársa elvesztette a tárcáját, és nincs, aki vigasztalná, ezért kellett elrohannia.
ZSOLTI Ja, így már értem. Amúgy minek ezek a botok? Nem nyilaztak a magyarok? Vagy ez a nyílvessző akar lenni?
FANNY Ahhoz túl nagy.
ZSOLTI Ja, túl nagy.
KÁTYA De szép színes. Jó ez.
ZSOLTI De nem kéne kitalálni, hogy mit csináljunk velük? Hátralövöldözni elég gázos így.
KÁTYA Akkor előre.
ZSOLTI A magyarok hátasok voltak.
ZSUZSANNA Lovak?
ZSOLTI Ja, paripák!
PÉTER (csend) Van még valami? Vagy beszélhetek végre?
KRISZTIÁN Szerintem beszélj, de kérlek, utána hallgass meg minket is.
ZSOLTI Szerintem Saci most mondja el, addig kimehetünk cigizni.
SACI Szszszszszszszszsz...
ZSOLTI Sziszegj, sziszegj, kígyó! Te itt maradtál. Ah! Vége! Volt - nincs; de ne tapsolj, hazám! Ni! Reszket a bosszúálló!
PÉTER Köszönjük Zsolti bán magánszámát, már értesítem is a Showder Klubot a legújabb tehetség érkezéséről... Beszélhetek végre?
KRISZTIÁN Szerintem hallgassuk meg Pétert, elvégre ő a rendező!
MELANI Ez már így eldöntött dolog?
KÁTYA Pofád befogod!
PÉTER Köszönöm. (csend) Ez szar. Nem jó! Fanny, légy szíves ne rágózzál!
FANNY Mert?
PÉTER Apáddal is rágózva beszélsz?
FANNY Aha.
ZSOLTI Burzsujéknél úgy szokás. Gondolom, a nappaliba szarsz! Meghalni nem királyi széken, ah!
FANNY Van vécénk. Három.
PÉTER Légy szíves...!
KRISZTIÁN Péter, én tényleg nem akarlak befolyásolni, de ha nem emeled fel a hangod, nem leszel képes elérni a megfelelő hatást.
KÁTYA Abba hagynád?
ZSOLTI Aba Sámuel?
ZSUZSANNA Abbahagyni az abajgást, mert acsongatom a fejeteket!
(Hirtelen mindenki elhallgat.)
PÉTER Köszönöm.
SACI És a tánc?
PÉTER Mi van, Saci?
KÁTYA A tánc.
PÉTER Ja? Szar. Kihagyjuk.
KRSZTIÁN Számból vetted ki a szót, bár én másképpen fogalmaztam volna. Valóban nem illő ez az erotika nemzettörténelmünkhöz.
PÉTER Aha.
ZSOLTI Most ezért gyakoroltunk hetekig?
PÉTER Nem megy, nem kell erőltetni.
MELANI Fruzsi már az elején megmondta.
PÉTER Szerintem most hagyjuk Fruzsit!
ZSUZSANNA Miért mondod, hogy szar?
PÉTER Nem értem.
ZSUZSANNA A szart kiszarjuk.
PÉTER Ja! Ez egy... azt jelenti, nem jó. Rossz. Fos.
ZSUZSANNA Az a puha szar.
PÉTER Zsolti, hozd be a fényképeződet, megcsináljuk Álmos temetését.
ZSOLTI Ahhoz minek fényképező?
PÉTER Mindegy, hozzad!
MELANI Miért nem mondod el?
PÉTER Mert nem lényeges. Szeretném látni... kellene egy láb.
ZSUZSANNA Ez is jelent valamit?
PÉTER Igen: kellene egy pár meztelen lábfej.
KRISZTIÁN Ugye, nem valami durva dologra készülsz?
KÁTYA Saci sír.
KRISZTIÁN Majd én nyújtok neki vigaszt.
PÉTER Mi baja?
ZSOLTI Itt a gép. Mekkora felbontásra állítsam be?
PÉTER Nagyra. Mi baja van Sacinak?
KÁTYA A táncot ő találta ki.
ZSOLTI Tálalta, haha.
PÉTER Saci, nem kell összetörni, majd... itt ez a szív, felakasztanád egy jó helyre? Krisztián hoz létrát, segít majd, és te biztosan megtalálod a legesztétikusabb lógást neki.
KRISZTIÁN Megtámasztom Sacit, számíthatsz rám.
FANNY Ma meddig leszünk?
PÉTER Sokáig.
FANNY Unatkozom.
MELANI Gondolom, Zsolti lába lesz!
PÉTER Mert?
MELANI Mert Álmos férfi volt. Krisztián Sacival van elfoglalva, akkor Zsolti marad, vagy te.
PÉTER Bármilyen láb jó. Kátya, hoznál valami lepelt?
KÁTYA Az mi?
PÉTER Lepedő. Anyag. Letakarni.
ZSUZSANNA Lány láb is jó neked?
PÉTER Igen.
ZSUZSANNA Az enyém túlontúl baksa hozzá.
PÉTER Baksa.
ZSUZSANNA Túlontúl.
PÉTER Akkor gyere Fanny, a te lábad lesz.
FANNY Mi lesz?
PÉTER Vedd le a cipődet és zoknidat, és feküdj fel ide!
FANNY Mit vegyek le?
ZSOLTI A pólódat!
FANNY Vegyem le a pólómat?
MINDENKI Ne!
KRISZTIÁN Aha. (ránéznek) Aha, még csak az kellene!
FANNY Nincs rajtam melltartó, az nem baj?
PÉTER Ne vedd le a pólódat, csak a cipődet és feküdj már ide!
(Fanny lefekszik, betakarják, ellenkezik egy kicsit, végül sikerül elérni, hogy csak a lába lógjon ki.)
PÉTER Faszántos. Jöhet a kép, Zsolti.
ZSOLTI Az nem zavar senkit, hogy Álmost el sem temették?
PÉTER Álmost eltemették. Pajzsra emelték, és a hét vezér vérszer-ződést kötött, majd megfogadták, hogy Álmos leszármazottait, vagyis az Árpád-ház tagjait választják uralkodójuk-nak. Tízedikes törianyag. Honfoglalás. Film is készült belőle.
KRISZTIÁN Péter, tudom, hogy a békés középút elérésére törekszel, de meg kell jegyeznem, hogy az általánosan elfogadott hon-foglalás egy tévhit.
ZSOLTI Jaj, Pártus-Jézus, ne szenteskedj már! Olyan pogányok vol-tak a magyarok, mint ide Sashalom!
KRISZTIÁN Ebben tévedsz. És nem bizonyított...
PÉTER Krisztián, nem akarsz Sacinak segíteni? Leesik a létráról.
KRISZTIÁN Szívesen segítek, de kérlek, hogy a megállapodásunk szerint, valamennyi eredettörténetet egyenlő mértékben jelenítsünk meg a színdarabban!
PÉTER Úgy lesz. Hidd el, úgy lesz. De hányan is készültek el a feladatukkal? Hány jegyzetet látok kidolgozva? Hm? Egyet sem. Leszarjátok nagyívben.
(Közben Zsolti odalép Kátyához, és susmutolnak.)
ZSOLTI Álljatok félre, hiteles történelmi reprodukció következik.
KÁTYA Nem annyira hiteles...
(Zsolti és Kátya eljátszanak egy jelenetet.)
ZSOLTI Jó napot, Jézus vagyok.
KÁTYA Jó napot, én Kátya vagyok. Maga magyar?
ZSOLTI Igen. (nevetnek)
FANNY Meddig kell itt feküdnöm?
PÉTER Zsolti, csináld a képet, aztán haladjunk!
ZSOLTI Most komolyan, minek ez a kép?
PÉTER Álmos lábát mossa...
ZSOLTI Na ki?
PÉTER Tök mindegy!
MELANI Szerintem ez az Álmos temetése téma egyáltalán nem passzol bele az elképzelésünkbe.
PÉTER Leszarom! Eladjuk valami dohánycégnek, jó lesz cigis dobozra. Leszarom, akkor kihagyjuk.
ZSUZSANNA (Fannynak) Ne mocorogj, mert sifitel a pokróc!
PÉTER (ordít) Elég!
(Néma csend.)
PÉTER Nyolc hete próbálunk valamit összehozni. A magyarokról. Belementem, hogy közösen csináljuk. Belementem, hogy mindenbe beleszóljatok. És hol tartunk? Sehol. Van egy alapsztorink, van egy főszereplőnk...
MELANI Ki a főszereplő?
PÉTER Hogy-hogy ki? Fanny.
MELANI Fanny? Érdekes. Fruzsi is tudja?
ZSOLTI Mi az, hogy Fanny a főszereplő?
PÉTER Minden színdarabba kell egy főszereplő. És Fanny apja kü-lönben is nekünk adta ezt a helyet...
ZSOLTI Ja, hogy kurválkodunk, értem!
FANNY Én kurva? (felpattan) Azért, mert a külcsín mást mutat, én legbelül egy érző lélek vagyok. Tele bizonytalansággal, félelemmel, megválaszolatlan kérdésekkel. Mert az én világom annyira tágra nyitott, hogy képtelen vagyok megfelelni a társadalmi elvárásoknak, a felnőttek örökös elvárásainak. Én még gyerek vagyok, még ha más is látszik, egy éppen formálódó kisember, s amit érzek, látok, mondok, hallok, az mind-mind a tágrazárt önképem. És a kulcsot csak is a bennem rejtőző életszeretet képes megtalálni.
(Ámulva néznek a többiek.)
SACI Nagyon...
ZSOLTI Ez állatkirály.
PÉTER Erről eddig miért nem tudtunk? Te tudsz... színészkedni? És ezek a szavak...
FANNY Tudjátok, kit érdekel ez a színház! Engem aztán nem.
KÁTYA De hiszen te egy géniusz vagy.
FANNY Lehet már hazamenni?
ZSUZSANNA Fáj a segge a kisasszonynak.
ZSOLTI Mi van?
FANNY Semmi. De nem kell túlspilázni, letojom, engem nem érde-kel a színházatok. Apu berakott ide, ennyi. Vigadjunk vagy húzzunk haza!
KÁTYA Most is színészkedsz?
FANNY Ja. Éjjel-nappal.
KÁTYA Jó vagy.
PÉTER Én már semmit sem értek. Most felszedelőzködtök, elmentek egy könyvtárba, s addig nem jösztök vissza, amíg mindenki nem olvasta el a rá kiosztott magyareredeteket! Értve vagyok?
MELANI Most elküldesz?
PÉTER Menjetek!
KÁTYA Az én eredetem megvan. Finnugor.
PÉTER Menjetek!
KRISZTIÁN Menjünk, Péter ideges. És jogosan.
(Elindulnak.)
ZSOLTI Van nálam pálinka, 38 fokos.
ZSUZSANNA Lázad van, nem pálinkád!
ZSOLTI Azért bebaszunk majd?
KÁTYA Be. Téged a tóba.
(Kimennek. Péter egyedül marad. Italt tölt magának, mereng.)
PÉTER A színészek játékukkal megízesítik, mozdulataikkal az egekbe emelik a művet. (iszik) E darab tulajdonságai a gyönyör és a szenvedély házasságából született gyermekek. És a végén látom magamat a sanyarú egzisztenciám inverzeként olyan szélesen mosolyogni, mely egy átlagember arcát már szétszakítaná; hát még az enyémet, amit a gondok barázdái tesznek különlegessé és választják el az unott arckifejezés imázsától. (közben elhalványult a fény, csak Péter van megvilágítva) Kösz, Szucsu bácsi! (röhög) És ezen a ponton véget is ér képzeletem, amikor is szembesülök a pohárral, melyből a mindennapi gin-tonik adagomat erőszakolom magamba, hogy elviselhetővé tegyem a valóságot. (iszik) A valóságot, melyben Zsolti viccesnek tartja, ha szaros wc-papírral díszíti fel a női mosdót, vagy ha felgyújtja a művirágot, vagy épp kóbor macskákat csalogat szardíniával a próbaterembe, mert unatkozik. De ez még mindig jobb, mintha azt a mélykeresztény Krisztiánt szívatná. Na és a lányok? Borzalmas: az egyik dadog, a másiknak akcentusa van, a harmadik nyávog. És ott van Melani. Nos, az imaginációi valóban aggasztóak. Talán jobb lenne egy orvost keríteni neki. (iszik) Mindenesetre nehezemre esik elhinni, hogy a legértelmesebb tagja a társaságnak egy tehéntrágya taposó parasztlány, akinek most hirtelen a neve se jut eszembe...
(A háttérben állnak a többiek.)
ZSUZSANNA Zsuzsanna a parasztlány neve.
PÉTER Hát ti?
ZSOLTI Valaki bezárta az ajtót.
PÉTER Ki ment ki utoljára?
MELANI Fruzsi. De ő biztos nem zár be minket!
KÁTYA Vagy de.
ZSOLTI Itt leszünk összezárva napokig. Közeleg a kannibál holokauszt, ma éjjel vér fog folyni a színpadon!
PÉTER Nem tudunk kimenni?
FANNY Milyen Hannibál jön?
SACI Telefonáljunk!
PÉTER Tessék?
KÁTYA Telefonáljunk!
MELANI Már próbáltam, de nem veszi fel.
ZSOLTI És az öreg Szucsu? Nem enged ki?
PÉTER Itt lakik. (csend) Nem baj, akkor próbáljunk!
MELANI De mit?
ZSUZSANNA Segítsek?
PÉTER Még nem kell.
ZSUZSANNA De mondjad majd, ha kellek!
PÉTER Jó.
MELANI Akkor?