Hun vagyunk? / 2. jelenet

A héten Hun vagyunk? című színjátékunk teljes szövegkönyvét közöljük. Talán elolvasás után még érdekesebb lesz! Jó magyaros szórakozást mindenkinek!

1. jelenet

2.

(Hirtelen sötét, „égifény" Péteren.)
PÉTER Nincs más út, csak a rút kiút. Megvan! Zsolti!
(Újra normálfény.)
PÉTER Zsolti.
ZSOLTI Mi van?
PÉTER Főszerep.
KRISZTIÁN És Fanny?
FANNY Mi van?
PÉTER Zsoltira építünk.
ZSOLTI Meg sem tudok szólalni a meghatottságtól. Jöhet a piró!
MELANI Szóval azt mondod, hogy mindent, amit eddig összehoztunk, kivágsz az ablakon? Ez nem demokratikus döntés, Péter. És Fruzsi itt sincs...
PÉTER Még egyszer meghallom a Fruzsi nevet, én megeszem a hajam, a kezem, a lábam, és idekulázom elétek! Elegem van!
KRISZTIÁN Nyugodj le, Péter! Mondd el, mire gondoltál. Főleg Zsolti szerepe érdekelne engem.
(Péter int Zsoltinak, hogy csináljon valamit.)
ZSOLTI Zsolti, a táltos!
PÉTER Tessék?! (nevet) Tessék...!
ZSOLTI Mit csináljak?
PÉTER Valamit. Legyél táltos. Mit tudom én...
ZSOLTI Tényleg?
KRISZTIÁN Szerintem ez nem jó ötlet.
KÁTYA Mondjad!
ZSOLTI Jó. Igazából én utánanéztem, bár tudom, hogy szerinted leszarjuk. Szóval... (elővesz egy gyűrt cetlit.) A ma élő legfőbb táltos Kovács Magyar András, aki Szent Nándor reinkarnációja.
KRISZTIÁN Jól indul.
ZSOLTI A legújabb mitológiájuk szerint úgy történt a teremtés, hogy huszonhatezer évvel ezelőtt a Nagyboldogasszony madár alakjában leszállt a földre, majd egy néger nő lett belőle, és huszonkét év alatt szült tizenkét fehér gyereket. Ők a magyarok ősei. Csak a magyar nép isteni eredetű, mert a többieket csak „úgy" teremtette az Isten. Aki egyébként egy fekete párduc képében jött el a néger nőért. Ez állat, mi? Ma már csak két táltos létezik, akik a fekete párduc meg a néger csajszi reinkarnációi, asszem, az egyik az András bácsi, a másik meg a felesége, csak a nőci éppen dutyiban van adócsalásért.
(Péter közben veszettül ír.)
KRISZTIÁN Ezt nevezed te történelmi ténynek?
ZSOLTI A tököm nevezi annak. De király, nem?
KÁTYA Ez a történet fantazma. De kozmikus vígjátékot még csinálhatunk.
ZSUZSANNA Ez miért vicces?
KRISZTIÁN Hogy miért NEM vicces? Ez a népünk eredetének megcsúfolása.
ZSZUZSANNA Nem az Isten vigyázkodik ránk?
KRISZTIÁN Nem az a kérdés... hagyjuk, ezt nem értitek.
PÉTER Zsolti, ebből hozzunk össze valamit!
MELANI Max eladjuk a L'art pour l'art Társulatnak. Vagy a Monty Pythonnak.
SACI Szerintem...
PÉTER Saci, te leszel az adócsaló táltosanya. Zsolti?
ZSOLTI De legyen már benne tűzgyújtás!
PÉTER Lesz. Minden lesz. Mit kell még tudnunk?
ZSOLTI Meg kéne egy hatodik ujj is.
FANNY Apu kirak innen, ha felgyújtjuk a színházat.
PÉTER Fanny, te is figyelj Zsoltira!
ZSOLTI A táltosoknak hat ujjuk volt.
FANNY Adynak is, de jó!
ZSOLTI Milyen Ady? Ady nem táltos.
PÉTER Zsolti, légy szíves!
ZSOLTI Hát... a hatujjú táltosok tévedhetetlenek, közvetlen kapcsolatban vannak az öregistennel, gyógyítanak, meg csodákat tudnak csinálni, s csak az ő követőik az igazmagyarok. Ja, meg hogy az egyiptomi fáraók is magyarok voltak, a Szfinx is magyar, meg Artúr király is...
PÉTER Oké. Ebből összehozunk valamit. Zsolti a táltos, Saci a táltosné, gyerünk!
ZSOLTI (nem érti) Mi van?
SACI (boldog) Zsolti felesége vagyok?
PÉTER (olvas, de közben ír is) Abban az időben, amikor még idő sem volt, Anakin Skywalker orgazmusa kozmikus folt lett az égen, és terjedt a végtelenbe, és egyszer nevet adtunk ne-ki, így lett a Tejút Rendszer. És ott, közel a Naphoz, volt egy bolyongó bolygó, mely kongó ürességgel létezett, de oly-kor-olykor csoda történt rajt', egy kies, perzselő sivatagban indult a start: egy leányzó, kinek ruházata sima tanga, Szülte meg az ősmagyarokat...
MELANI Aha!
SACI (Krisztiánnak) Skywalker...
ZSOLTI De hát nem is így volt, azért ez már túlzás!
PÉTER Csak kezdd el csinálni, olvasd, mondd a hülyeségeket, és improvizálj. Ugrálj idétlenül! Menni fog.
SACI Én is...?
PÉTER Saci, te táncikálj körülötte, mozogj. Vagy nem tudom...
ZSOLTI De legyen már hat ujjam!
KÁTYA Hogyan?
ZSOLTI Péter a rendező, majd csinál.
PÉTER Nem csinálunk hatodik ujjat neked, Zsolti. Kezded?
ZSOLI Ne már!
KRISZTIÁN Oké, leszek hatodik ujj, csak haladjunk! Bár... Na mindegy.
ZSOLTI Hát jó... (olvas, közben játszik) Én vagyok a párduc-druida-táltos. Talán úgy ismersz Nándor, talán úgy, hogy Álmos! Bizonytalan helyzetekben én voltam a biztos, izmos csávók között csak én voltam igazán izmos. Én voltam Jézus, mikor a vízből bor lett. Konfettivé varázsoltam, mikor itt járt Boba Fett. Én voltam a fáraó farkán az erezet, én voltam a fejsze, aki lopásért vágta le a két kezed. Mária nevében én vagyok az ékezet. Körülöttem forog minden, körülvesz az élvezet. Körülöttem köröznek a néger bulák, nem kell kioktatnom őket, a vágyaimat tudják. Istentől való vagyok, rám istenként tekints! Ha engem követsz, testvér, isten leszel te is. Ha ellenkezel, akkor a haragom rád szól. Charles Darwin, öcsém, te a majomtól származol! Semmi nem volt úgy, ahogy ma tanítják. Mert nem lehetett úgy, ez az egész hamisság. Mi vagyunk a magyarok, a kiválasztott nemzet. Mi vagyunk az Isten népe, ez itt a nagy helyzet. Táltos vagyok, hátasom a marsi-turul-szfinx. Ha meglátsz minket, ipari kulát fingsz. Nem fecsérlem az ondóm, mer' én a karmába oldom. Nem tudsz legyőzni, mert reinkarnálódom.
(Mindenki nevet.)
PÉTER A mi őstáltosunk különleges testi jegyekkel születik, elhívást kap a szellemi világba, mindent tud, amit a földi és égi világról tudni lehet,
ZSUZSANNA Egy ősi természettudós.
PÉTER Aha. (elgondolkodva Zsuzsannát nézi) Szabadon közlekedik a három világ között, gyógyít, jövendöl, miegymás.
FANNY Ördöngös.
PÉTER (elmélázva) Nem, nem ördöngös, a népét szolgálja, bár ezt a papatyák nem így gondolták. (újra normálisan) A táltoso-kat úgy mészárolták le a keresztények, mint a Sithek bosz-szújában a jediket. Ezek a tények... kéne valaki, aki eljátssza a hóhért. Zsuzsanna, neked kellőképp gyilkos tekinteted van.
ZSOLTI Ne már, neki tényleg hat ujja van!
ZSUZSANNA Már nincs hat ujjam. Nézd! A csontrakó nagynéném vágta le, amikor a Garabonciás szólt, hogy ritkítsuk meg, mert baj lesz. Adtunk neki egy kis tejet.
ZSOLTI Ja... Na, akkor most mit csináljak...?
ZSUZSANNA Puff... Meghaltál.
(Zsolti elájul, leroskad a székre, kéjes vigyorral az arcán ül mozdulatlanul.)
PÉTER Azt hiszem, egy picit túljátszod. Kelj fel!
(Kátya nézi Zsolti pulzusát.)
KÁTYA Ennek annyi.
PÉTER Mi van?
KÁTYA Zombi, vagy vigyorgó hulla lett Zsoltiból.
KRISZTIÁN Az Úr irgalmazzon lelkének. (keresztet vet)
(Zsuzsanna csettint, Zsolti felkel.)
ZSUZSANNA Túlontúl szélbaszó a gyerek.
KRISZTIÁN Nem vicces.
PÉTER Egy: idióta vagy, kettő: nem, nem volt jó. Nem igazán ezt akartam, ez nem jött össze.
MELANI Akkor?
PÉTER Zsoltit bebuktuk.
KÁTYA Dehogy! Zsolti jó színész.
MELANI Érdekes. Én igyekeztem hamar úrrá lenni a csalódásomon és nyitottan, érdeklődőn, bizakodóan nézni őt, hátha felfedezek benne valamely vonást - szépséget, finomságot, játékosságot, titokzatosságot, ilyesmit -, ami vonzóvá vagy legalább alkalmassá teszi őt számomra a Színész szerepére, de nem jártam sikerrel.
ZSOLTI Ezt tényleg rólam mondtad? Durvamurva!

Címkék: szövegkönyv